woensdag, maart 19, 2003

strot




De kerkdienst was niet heel verschillend met een Nederlandse gereformeerde dienst. Behalve dan dat het in het Engels was. Er waren veel Nederlanders in de kerk, zo'n 85procent van de aanwezigen. De naam van de dominee was "Geluk" dus waarschijnlijk ook Nederlands. Terug thuis aangekomen gingen Leen en ik de auto van Leen wassen. Een Ford Faimont V8 cuiseomatic uit 1968. Echt een beauty! En raad eens ik mag hem lenen! Er was alleen iets mis met de transmission dus we brachten hem naar de garage voor reparatie. Len zette mij af bij het treinstation waar ik de trein naar Perth-city nam, zo'n 40 verderop. In Perth bezocht ik het museum waar een tentoonstelling was van aboritional arts. De meeste werken gingen over de onderdrukking van de Aboritionals sinds de blanken hier zijn gekomen rond 1866. Een aantal werken waren van kunstenaars uit 'The stolen generation'. Dit zijn de kinderen die rond het midden van de vorige eeuw bij hun Aboritional ouders weggenomen werden en in een blank pleeg gezin werden gestopt. Men hoopte hen hierdoor beschaving bij te brengen. Dit is een erg wreede manier om het zo te doen en denk niet dat het erg geholpen heeft. Voor zover ik het hier heb ervaren is er erg weinig intergratie tusssen aborities en de blanken/westerse mensen hier. Je ziet vaak groepen Aboritionals zitten in de stad met flessen drank.
Ze zijn dan ook bijna altijd dronken als je ze tegen komt. Van de week werd ik nog benadert door een aboritional die er van overtuigt was dat hij op dat moment zo mijn strot open kon snijden. Ik bedankte hem vriendelijk hiervoor maar sloeg zijn aanbod af . Het is jammer dat de situatie zo is op het moment. Er zijn hier veel winkels waar je Aboritional kunst en digeridoo's kan kopen maar ik heb nog nooit gezien dat het verkocht werd door een Aboritional zelf.

Ik nam de gratis tram om de stad te bezichtigen en stapte uit bij 'Kings park'. Vanaf dit park heb je een prachtig zicht op de stad.

Geen opmerkingen: